Terwijl de ene na de andere winkelketen omvalt, staat De Bijenkorf als een huis. Het warenhuis ziet de verkopen al zes jaar achtereen stijgen.
Vorig jaar boekte De Bijenkorf 7,1 procent meer omzet met verkopen in de winkels en online, schrijft De Telegraaf. De operationele winst steeg van 38,7 naar 41,3 miljoen euro.
Ondertussen valt in Nederland de ene na de andere winkelketen om. Zo vroeg Sissy Boy onlangs faillissement aan, net als CoolCat dat alleen online verder gaat.
De buurman van de Bijenkorf in Amsterdam, warenhuis Hudson’s Bay, kampt met grote verliezen. De opvolger van V&D sloot onlangs de winkels van koopjesformule Saks Off 5th in Amsterdam en Rotterdam.
Anders dan Hudson’s Bay, weet De Bijenkorf zich te onderscheiden en zich zo staande te houden in het barre retaillandschap, zegt CEO Giovanni Colauto. “Dat betekent dat je merken verkoopt die je niet op elke straathoek kunt krijgen. Van die merken vernieuwen we elk jaar 10 tot 15 procent”, zegt hij tegen De Telegraaf.
Daarnaast speelt volgens hem 'inspiratie' een rol – sinds de crisis in 2008 het toverwoord in winkelland – naast 'beleving'. "Klanten moeten de idee hebben: 'Dat is mooi. Daar wil ik naar binnen'. Daarnaast moet je online en de fysieke winkels goed met elkaar verbinden. Beide moeten dezelfde beleving uitstralen”, aldus de topman.
De online verkopen zijn volgens hem met 33 procent gestegen en winstgevend. De marge zou die van in de winkel naderen.
De Bijenkorf is tijdens de crisisjaren op consumenten met een dikkere portemonnee gaan mikken. Vandaar dat de prijs volgens Colauto "van secundair belang" is. Zo ziet hij online modegigant Zalando nauwelijks als concurrent."Wij zitten in het luxe- en middensegment. Zalando zit vooral in de middencategorie waar veel concurrentie is.”
Sinds De Bijenkorf de drempel voor de middenklasse wat heeft opgehoogd heerst het idee dat het warenhuis vooral een walhalla is voor Russen en Chinezen die hun geld kunnen uitgeven in glimmende shop-in-shops van onder andere Louis Vuitton en Gucci. Deze klanten worden zelfs in hun eigen taal aangesproken.
Maar Colauto zegt dat 90 procent van de klanten uit de EU komt. "We zijn een Nederlandse winkel en dat wil ik graag benadrukken, ook in de taal in de winkel.”